Σχέδια Βελτίωσης: Ποιος ξέρει που θα "κάτσει" η βάση;
Από την πρώτη μέρα που ξεκίνησε η υποβολή και οι συζητήσεις για αυτά τα σχέδια βελτίωσης το πιο σημαντικό ερώτημα όλων ήταν που θα είναι η βάση. Μπορεί όμως να πει κανείς με σιγουριά που θα είναι η βάση;
Γνώμη μου, αλλά και πολλών αξιόλογων συναδέλφων με τους οποίους συζητάμε καθημερινά είναι πως πλέον δε μπορούν να γίνουν προβλέψεις.
Δεν μπορούν να γίνουν προβλέψεις γιατί:
- Μέχρι σήμερα, τελευταία μέρα ανοίγματος κωδικών είδαμε περίπου 23.000 πρωτόκολλα! Σίγουρα δε θα υποβληθούν όλοι αυτοί οι φάκελοι αλλά το νούμερο θα είναι σημαντικά μεγάλο.
- Δε μπορεί κανείς να ξέρει τι κονδύλια θα απορροφηθούν τελικά από τα συλλογικά σχήματα, τα οποία έχουν ξεχωριστό προϋπολογισμό.
- Το πιο σημαντικό από όλα είναι πως δε ξέρει κανείς που πραγματικά θα φτάσει το ποσοστό υπερδέσμευσης. Σε ενημερώσεις του ΥΠΑΑΤ ακούστηκαν μεγάλα νούμερα και δημιουργήθηκαν μεγάλες προσδοκίες (αφού η βάση, αν συμβεί κάτι τέτοιο, θα πέσει θεωρητικά πολύ χαμηλά).
- Με τις τροποποιήσεις που ήρθαν οι παραγωγοί που έχουν ελκυστήρες που δεν έχουν κλείσει 12 ετία δε θα μπορέσουν να επενδύσουν σε νέο ελκυστήρα (εκτός ελαχίστων περιπτώσεων). Αυτό θα έχει ως συνέπεια να πέσει ο μέσος όρος σχεδίων, έστω και λίγο.
Υπάρχουν ακόμα άλυτα προβλήματα στα σχέδια βελτίωσης και κανείς δε μπορεί πραγματικά να πει με ακρίβεια πότε θα ολοκληρωθούν αυτά αλλά και που θα "κάτσει" τελικά η βάση...