Μελετητής; Τι κάνει τελικά αυτός;


Καθημερινά σε παρέες αγροτών αναφέρονται συζητήσεις περί προγραμμάτων και μελετητών.
Διαχειριστές των περισσοτέρων προγραμμάτων είναι οι σύμβουλοι επιχειρήσεων και όσων αφορά τα αγροτικά προγράμματα, οι γεωπόνοι μελετητές. Δεν είναι λίγοι αυτοί που συχνά ρίχνουν ευθύνες στους μελετητές για τις αποτυχίες ένταξης τους σε πολλά προγράμματα και τους θεωρούν αχρείαστους... Είναι όμως πάντα έτσι;

Πως μπορεί όμως ένα μελετητής να βοηθήσει τον παραγωγό και τι τελικά κάνει αυτός;
  1. Ενημερώνει τον παραγωγό για το πρόγραμμα που αυτός ενδιαφέρεται
  2. Εξετάζει μαζί με τον παραγωγό όλες τις παραμέτρους και πιθανές εναλλακτικές για το συγκεκριμένο πρόγραμμα με βάσει την προκήρυξη αυτού. 
  3. Αφού καταλήξει παραγωγός και μελετητής στις πιθανές εναλλακτικές, εξετάζουν τι αλλαγές πρέπει να γίνουν στην υφιστάμενη και μελλοντική κατάσταση όσων αφορά την εκμετάλλευση για να τηρούνται οι προϋποθέσεις του προγράμματος
  4. Ελέγχει και ενημερώνει τον παραγωγό για το πως επηρεάζουν αυτές οι αλλαγές συνολικά τη βιωσιμότητα της εκμετάλλευσης. Δεν είναι λίγες οι φορές που συμβουλεύουμε έναν παραγωγό να αποφύγει την αίτηση ένταξης του σε κάποιο πρόγραμμα γιατί οι κινήσεις που θα απαιτηθεί να γίνουν θα είναι καταστρεπτικές και θα προκαλέσουν έντονες δυσλειτουργίες στη βιωσιμότητα της εκμετάλλευσης του, στο μέλλον (διαβάστε το παράδειγμα παρακάτω).
  5. Και άλλα...
Με λίγα λόγια ένα μελετητής σε κάθε περίπτωση ελέγχει το σύνολο της εκμετάλλευσης και τη βιωσιμότητα αυτής στο μέλλον και προτείνει λύσεις. Δεν είναι αυτοσκοπός η ένταξη του παραγωγού σε κάποιο πρόγραμμα, αλλά η παροχή βοήθειας προς αυτόν, μέσω ενημέρωσης της του, με σκοπό τη βελτίωση της βιωσιμότητας της εκμετάλλευσης. 

Παράδειγμα:

Ως παράδειγμα θα αναφέρω παραγωγό που επιθυμεί να ενταχθεί στα σχέδια βελτίωσης και να πάρει μεγάλης ιπποδύναμης γεωργικό ελκυστήρα παρά την μικρής δυναμικότητας εκμετάλλευση του...

Μελετητής ενημερώνει τον παραγωγό ότι πρέπει να έχει μεγάλη τυπική απόδοση (εκμετάλλευση με έντονες απαιτήσεις σε εργασία) για να μπορέσει να κάνει "μεγάλο" σχέδιο βελτίωσης και να πάρει τελικά το πολυπόθητο τρακτέρ του με τους πολλούς ίππους... 

Εδώ λοιπόν, δημιουργείται μια πλασματική κατάσταση που ο παραγωγός πρέπει να διατηρήσει για τουλάχιστον 5 έτη μετά την υλοποίηση του σχεδίου (συνολικά περίπου 8 χρόνια!!!)

Ο παραγωγός τελικά θα εγκριθεί στα επερχόμενα σχέδια βελτίωσης, όμως:
  • Δεν έχει υπολογίσει ότι θα πρέπει να δηλώνει κάθε χρόνο μεγάλη εκμετάλλευση, δηλαδή
    • ΕΛΓΑ πολύ πιο υψηλό σε σχέση με τα συνηθισμένα
    • Ενοικίαση γης πολλών στρεμμάτων ή καλλιεργειών υψηλών απαιτήσεων εργασίας (π.χ. κηπευτικά). Μπορεί μια χρονιά να μην ελεγχθεί από κάποιο φορέα... αλλά σίγουρα στην 8ετία θα ελεγχθεί.
  • Αν νοικιάσει πολλά στρέμματα θα πρέπει να μεταβιβάσει και τα δικαιώματα. Κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρξουν αλλαγές στα εισοδήματα του άρα και στην εφορία καθώς επίσης και στον ΟΓΑ-ΕΦΚΑ
  • Θα πάρει μηχάνημα που θα έχει πολύ μεγάλες αποσβέσεις λόγω και της πολύ μεγάλης αξίας του. Μηχάνημα που πολύ πιθανόν δε θα ταιριάζει στις ανάγκες της εκμετάλλευσης του και επένδυση πολύ μεγάλης αξίας πιθανόν θα χαθεί
  • Η ρευστότητα που θα χρειαστεί ο παραγωγός για μια τέτοια επένδυση θα είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με μια μικρότερη επένδυση. 
Αυτά και άλλα πολλά πρέπει να συνυπολογίσει και κουβεντιάσει ένας παραγωγός με το μελετητή του πριν κάνει οποιαδήποτε κίνηση. Ο μελετητής έχει διαβάσει την προκήρυξη (και όλη τη σχετική νομοθεσία που μπορεί να επηρεάσει την εκμετάλλευση) και ενημερώνει τον παραγωγό, όμως ο παραγωγός είναι αυτός που τελικά θα πάρει την οριστική απόφαση για όλα, είναι αυτός που θα υπογράψει ένα φάκελο και θα φέρει την ευθύνη για αυτόν. 

Περουλάκης Γιάννης
Γεωπόνος, MBA - Μελετητής
Λάρισα, 2410551326

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίνηση προγραμμάτων μετά τη νέα συμφωνία;

Νέος Αγρότης: Γιατί κανείς δε μου είπε ότι δε μπορώ να ζήσω;

Σεμινάρια για αγρότες και μη από την εταιρεία μας. Πως ξεκίνησε η ιδέα και τι σεμινάρια υλοποιούμε;