Στρατηγική και γεωργία γίνεται;;; Ένας μικρός... ῾Μπούσουλας῾...


Καθημερινά πολλοί ανάμεσα μας, χρησιμοποιούν τον όρο στρατηγική, χωρίς να γνωρίζουν τι πραγματικά σημαίνει και την πληθώρα πληροφορίας και γνώσης που μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτόν...

Πολλές φορές έχουμε μια επιχειρηματική ιδέα αλλά δε ξέρουμε από που να αρχίσουμε και πως θα προχωρήσουμε στην υλοποίηση της. Και όταν μιλάμε για επιχειρηματικότητα και στρατηγική δε μπορεί κανείς να εξαιρεί και το γεωργικό - κτηνοτροφικό τομέα. Επίσης, δεν είναι λίγες οι φορές που μεμονωμένοι παραγωγοί, ομάδες παραγωγών, συνεταιρισμοί, προχωρούν σε ενέργειες χωρίς προηγουμένως να υπάρξει κάποιος σχεδιασμός, έστω και στο ελάχιστο. Ενέργειες πυροτεχνήματα...

Θα περιγράψω παρακάτω πέντε συν μία (5+1) ερωτήσεις που πρέπει κανείς να απαντήσει πριν ενεργήσει επιχειρηματικά. Το παρακάτω πλάνο ταιριάζει σε κάθε μορφή επιχείρησης, και φυσικά και στον αγροτικό τομέα.

Οι ερωτήσεις αυτές είναι:

1) Που είμαστε τώρα;
Ποια είναι η θέση της εκμετάλλευσης μας; Οικονομικά; Από πλευράς ανθρωπίνων πόρων (ανθρώπινου δυναμικού); Από πλευράς γνώσεων; 
Σε ποια περιοχή βρίσκεται η εκμετάλλευση - επιχείρηση;
Τι δυνατότητες εξέλιξης υπάρχουν; 
Ποιες είναι οι τάσεις στην αγορά σήμερα;Τι κάνουν οι ανταγωνιστές μας; Ποια είναι τα δυνατά και αδύνατα σημεία; .... 

2) Που θέλουμε να πάμε;
Αφού αποτυπώσουμε τη θέση της εκμετάλλευσης μας, πρέπει να θέσουμε ξεκάθαρους στόχους, τους οποίους και θέλουμε να επιτύχουμε. Για παράδειγμα τι από τα παρακάτω σκοπεύουμε να κάνουμε;

Να διαφοροποιήσουμε την εκμετάλλευση μας; Να πουλήσουμε προϊόντα ή υπηρεσίες; Να προσεγγίσουμε νέες αγορές; Και άλλα... 

3) Πως θα πάμε εκεί;
Εδώ πρέπει να περιγραφεί η γενική στρατηγική και το πλαίσιο που θα τεθεί για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι. Για αυτό θα πρέπει να απαντηθούν ερωτήματα όπως τα παρακάτω:

Η δράση θα επηρεάσει όλη την εκμετάλλευση ή μέρος αυτής;
Ποιες θα είναι οι αγορές στόχος;
Ποιοι είναι οι γενικοί στόχοι μας;
....

4) Πως ακριβώς θα πάμε εκεί;
Στο σημείο αυτό πρέπει ο υποψήφιος επενδυτής πρέπει να γίνει όσο πιο συγκεκριμένος γίνεται και να περιγράψει μέσα και πόρους που θα χρησιμοποιήσει για να επιτύχει τους στόχους του. 

Ποιοι θα εμπλακούν;Ποια προϊόντα και με ποια μορφή θα εμπλακούν στην όλη επιχειρηματική διαδικασία;Με τι τιμολογιακή πολιτική θα βγουν τελικά στην αγορά τα νέα αυτά προϊόντα;Πως θα τα προωθήσω;.... και άλλα... 

5) Πότε θα γίνουν οι παραπάνω ενέργειες και ποιοι θα είναι υπεύθυνοι για αυτές;
Θα οριστεί ένα πλάνο ενεργειών, ένα χρονοδιάγραμμα το οποίο θα πρέπει να ακολουθήσουμε προκειμένου να φτάσουμε στο στόχο μας. 

Ποιοι θα είναι υπεύθυνοι για αυτές τις ενέργειες και ποιοι  και πόσοι πόροι θα χρησιμοποιηθούν μέχρι και την ολοκλήρωση του έργου;Ποιοι και πότε θα εμπλακούν στις ενέργειες μέχρι και την ολοκλήρωση του έργου;

6) ΦΤΑΣΑΜΕ ΤΕΛΙΚΑ;
Στο στάδιο αυτό θα γίνει η συνολική αξιολόγηση των στόχων που επιτεύχθησαν ή όχι. Πολλές φορές μπορεί να νομίζουμε ότι φτάσαμε... αλλά τελικά να είμαστε ακόμα στο δρόμο και αυτό μπορεί να συμβεί όταν δεν υπάρχουν δείκτες αποτελεσματικότητας μετρήσιμοι. 

Πάντως... το ΧΑΡΤΙ και το ΜΟΛΥΒΙ είναι τα απαραίτητα εφόδια στη δημιουργία αυτού του ... επιχειρηματικού χάρτη και φυσικά υπάρχουν πάντα οι κατάλληλοι άνθρωποι με τις κατάλληλες γνώσεις για να σας βοηθήσουν να συντάξετε και εσείς το δικό σας χάρτη.... 

Περουλάκης Γιάννης
Γεωπόνος, MBA - Μελετητής




Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τα "φουσκωμένα" μυαλά... κάνουν τη ζημιά...