Τι μπορεί να μάθει ένας επιχειρηματίας από τους αγρότες;


Οι αγρότες ενώ αγωνίζονται να μεγαλώσουν τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες, από την άλλη διαρκώς προσπαθούν να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους, να φρενάρουν τους μεσάζοντες, αυξάνοντας την αγοραστική τους δύναμη ώστε να «παίξουν» σημαντικά με την τιμή των εμπορευμάτων και τέλος έχουν να αντιμετωπίσουν και τον καιρό με όλα τα απρόβλεπτα.
Άρα οι αγρότες είναι κατά κάποιον τρόπο οι απόλυτοι επιχειρηματίες, που διαρκώς καινοτομούν, αυξάνοντας τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες, ουσιαστικά μόνοι τους αναλαμβάνοντας όλη την ευθύνη για όλα... Οι επιχειρηματίες, μπορούν να μάθουν πολλά από τους σημερινούς αγρότες. 

Μερικά από αυτά είναι:

1. Είναι σημαντικό να έχεις ένα στόχο, μια αποστολή.

Αυτό που κάνεις είναι σημαντικό και ουσιώδες; Αν θες να θεωρείσαι επιτυχημένος επιχειρηματίας, θα πρέπει. Οι αγρότες επιτελούν κάτι θεμελιώδες μέσα στην κοινωνία. Και καθώς ο πληθυσμός συνεχώς αυξάνεται, το να είσαι παραγωγικός σε κάθε σπιθαμή γης είναι το πλέον σημαντικό! Στόχος και αποστολή των αγροτών είναι να παράγουν προϊόντα ώστε να καλύψουν τις διατροφικές ανάγκες του πληθυσμού.

2. Αυτός που έχει τα περισσότερα δεδομένα κερδίζει.

Τι σημαίνει αυτό; Η ανάλυση των δεδομένων της επιχείρησης αποτελεί κλειδί στην επιτυχία. Δε μπορείς να είσαι σίγουρος, ότι κάτι που δούλεψε καλά πέρυσι, θα συνεχίσει να πηγαίνει καλά. Στον αγροτικό τομέα, όπως και σε κάθε επιχείρηση πρέπει να γνωρίζεις καλά τα δεδομένα σου έτσι ώστε να προχωρήσεις και να ρισκάρεις σε πρωτοπόρες ιδέες με αυτοπεποίθηση.

3. Μια χειραψία και ο «λόγος» σου είναι εξίσου σημαντικός, όπως κάθε συμβόλαιο.

Σήμερα, με τις υπερβολικές νομικές διαδικασίες και τις διάφορες νομικές υπηρεσίες που προσφέρονται, ίσως νομίζεις ότι το μόνο που μετράει είναι το συμβόλαιο. Αλλά, στην πραγματικότητα, η φήμη και η μακροζωία σου στο χώρο, εξαρτώνται πιο πολύ από τις κινήσεις σου και λιγότερο από κάποιες λέξεις στο χαρτί. Οι αγροτικές κοινωνίες είναι μικρές και χτίζεται εμπιστοσύνη ανάμεσα στους πωλητές και τους αγρότες. Κάτι που δεν ισχύει στον υπόλοιπο επιχειρηματικό κόσμο, αν και είναι τεράστιας σημασίας. Οι αγρότες μας διδάσκουν ηθική και πώς να κρατάμε το λόγο μας. Μια χειραψία πολλές φορές και ο "λόγος" στον αγροτικό κόσμο αρκούν και έχουν μεγαλύτερη ισχύ από οποιοδήποτε νομικό έγγραφο.

4. Ότι σπέρνεις, θερίζεις.


Αυτό ισχύει και κυριολεκτικά και μεταφορικά και για τις επιχειρήσεις. Ο αγροτικός τομέας είναι μια επιχείρηση πολλών γενεών. Αυτό σημαίνει ότι οι αγρότες θέτουν και εστιάζουν σε μακροπρόθεσμους στόχους. Οι αγρότες, πολλές φορές, έρχονται αντιμέτωποι με αποφάσεις που πρέπει να παρθούν σήμερα, με τα αποτελέσματά τους να είναι ορατά σε βάθος χρόνου. 
Ένα απλό παράδειγμα: ο παραγωγός, μπορεί να αυξήσει την παραγωγή σε μικρό χρονικό διάστημα, με πιο επιθετική επεξεργασία του εδάφους, ωστόσο, αν το κάνει αυτό, οι επιπτώσεις στις φυσικοχημικές ιδιότητες του εδάφους θα είναι τεράστιες και παράλληλα θα υπάρξουν και επιπτώσεις στην τσέπη του (λιπάσματα, καύσιμα, εργατικά, κλπ). Οι αγρότες λοιπόν πρέπει να σκέφτονται, προσεκτικά, τις επιχειρηματικές "κινήσεις" τους καθώς και τις μακροπρόθεσμες συνέπειες αυτών. Με απλά λόγια πρέπει να έχουν μια «διορατική διαχείριση» της επιχείρησής τους. Το ίδιο ισχύει σε όλες τις επιχειρήσεις, όλων των κλάδων. 

5. Εστίασε σε αυτό που ελέγχεις καλύτερα.

Ως επιχειρηματίας αγρότης, οφείλεις να είσαι ευκίνητος, δηλαδή να μπορείς να ελίσσεσαι. Θα πρέπει με άλλα λόγια, να σχεδιάζεις στον κατάλληλο χρόνο αλλά να έχεις στο νου σου ότι το plan A, είναι πιθανό να αλλάξει. Για παράδειγμα ο παραγωγός δε μπορεί να προβλέψει καιρικά φαινόμενα και διακυμάνσεις της αγοράς. Μπορεί όμως να εστιάσει στην αύξηση της παραγωγής, στην αναζήτηση νέων αγορών, στη διατήρηση της υγείας του εδάφους, στο σωστό υπολογισμό κερδών και ζημιών της επιχείρησής του, μειώνοντας τους κινδύνους της επιχείρησης. Οι επιχειρηματίες πρέπει να είναι αδίστακτοι σχετικά με το πού ξοδεύουν το χρόνο τους. Η αξία αυξάνεται σε περιοχές άμεσης επιρροής. Έτσι αυτό που μετράει σε όλο το επιχειρηματικό ταξίδι είναι το να τοποθετείσαι σωστά σε
αυτά που μπορείς να ελέγξεις και να αντιδράς σωστά σε κάθε αλλαγή.

6. Μείωσε το ρίσκο.

Βρες τρόπους να μειώσεις το ρίσκο της επιχείρησής σου. Το ρίσκο είναι αναπόφευκτο. Από τη στιγμή που πάρεις την απόφαση να ξεκινήσεις την επιχείρηση, πρέπει συστηματικά και οργανωμένα να μειώσεις κάθε κίνδυνο που αντιμετωπίζει η επιχείρησή σου, είτε έχει να κάνει με το προϊόν καθ’ αυτό, είτε με την οργάνωση της ομάδας σου. Οι αγρότες, είναι γεγονός ότι εκτίθενται σε τεράστιους κινδύνους, τους περισσότερους από τους οποίους δε μπορούν και να ελέγξουν. Σαν «πρωτάρηδες» αναπτύσσουν στρατηγικές μείωσης κινδύνων, πολλές φορές πολύπλοκες, όπως εναλλαγή καλλιεργειών (αμειψισπορά), ενοικίαση γης, πώληση των παραγόμενων προϊόντων τους σε διαφορετικές περιοχές, ανάπτυξη εξειδικευμένων αγορών. Όσο νωρίτερα ξεμπερδέψεις από το ρίσκο της διαχείρισης, τόσο πιο γρήγορα θα επαναεπενδύσεις στο επιχειρηματικό κομμάτι.

7. Μετράει το μυαλό, αλλά η σκληρή δουλειά αποφέρει οφέλη.

Πολλοί μικροί επιχειρηματίες, πιστεύουν ότι θα ανακαλύψουν κάτι τέλειο που από τη... Χαβάη θα το βλέπουν να αναπτύσσεται. Δυστυχώς ο επιχειρηματικός τομέας δε λειτουργεί έτσι. Η γεωργία είναι ο απόλυτος συνδυασμός σκέψης και σκληρής δουλειάς. Θέλει σκέψη να καταλάβεις πώς θα μεγιστοποιήσεις την αξία της παραγωγής σου, αλλά μόλις τελειώσει αυτό το κομμάτι, σε περιμένει σκληρή δουλειά. Η γεωργία είναι το όμορφο αποτέλεσμα της πνευματικής και της σκληρής δουλειάς,.

8. Η συνεχής καινοτομία είναι σαν μυς. Θέλει εξάσκηση.

Το τελευταίο tip είναι το να ανανεώνεις συνεχώς την επιχείρησή σου. Πολλοί πιστεύουν ότι το να είσαι αγρότης είναι κάτι ξεπερασμένο. Εμείς που δουλεύουμε για τους αγρότες, αισθανόμαστε το ακριβώς αντίθετο. Ο αγρότης αγκαλιάζει την καινοτομία. Και έτσι πρέπει. Οι αγρότες επιβιώνουν σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον για κάθε επιχείρηση. Η καινοτομία που παρέχει ισχυρό πλεονέκτημα, εφόσον φυσικά την υιοθετήσουμε εγκαίρως. Προσωπικά, βρίσκω τους παραγωγούς πρόθυμους να πάρουν ρίσκα και να καινοτομήσουν εφόσον υπάρχει ανταπόκριση. Όλο αυτό φυσικά δε σημαίνει πως κάθε τι καινούργιο θεωρείται και καινοτόμο. Για το λόγο αυτό δεν είναι λίγες οι φορές που οι λεγόμενες "καινοτόμες" καλλιέργειες αποτυγχάνουν.

*Μέρος του άρθρου επιμελήθηκε η Κα Κόκκινου Ασπασία (Τεχνολόγος Γεωπονίας)

Περουλάκης Γιάννης
Γεωπόνος, MBA - Μελετητής
Λάρισα, 2410551326

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίνηση προγραμμάτων μετά τη νέα συμφωνία;

Νέος Αγρότης: Γιατί κανείς δε μου είπε ότι δε μπορώ να ζήσω;

Σεμινάρια για αγρότες και μη από την εταιρεία μας. Πως ξεκίνησε η ιδέα και τι σεμινάρια υλοποιούμε;

Ετικέτες τροφίμων – Τι μπορεί να διαβάσει κανείς;